30 Nisan 2013 Salı

Ev yapımı zeytin ezmesi



Kuzumun ne zamandır yapmamı beklediği zeytin ezmesini nihayet bugün yapabildim. Gözümde büyüyen kısmı daha çok çekirdeklerini çıkarma safhasıydı. Kendimce buna bir çözüm buldum; zeytinleri yarımşar su bardağı olacak şekilde rondodan geçirdim ve bir süzgeçe çıkararak burada çekirdeklerini ayıkladım. Rondo çekirdekleri parçalayamadığı için etlerinden ayrılan çekirdekleri kolayca ayıkladım. Yalnız sağlam bir göz gerekiyor bu aşamada. Bazı çekirdekler öyle küçük ki, elinizle yoklaya yoklaya dikkatli ayıklamalısınız. Yada vişne çekirdeği çıkarmak için olan aleti de kullanabilirsiniz. Artık nasıl kolayınıza gelirse. Zeytinde dönen üçkağıtlar artık hepimizin malumu, Ege'de yaşayanlar kısmen şanslılar bu konuda, daha doğalına ulaşmak nispeten kolay. Gıdada hile yoluna başvuranları ne yapmak lazım bilmiyorum, güvenip çoluğumuza çocuğumuza yedirmek için aldıklarımızı içimiz rahat tüketemiyoruz artık. Biz en azından zeytin ve zeytinyağı konusunda şanslıyız. Kızımın babaannesinin elleriyle kendi zeytinliklerinden toplayıp hazırladığı zeytinleri tüketiyoruz. Gönül huzuruyla ve gerçekten lezzet farkıyla... Buradan da ellerine sağlık diyorum ona :) Tamamen damak zevkinize göre ayarlayabileceğiniz bir tarif aslında zeytin ezmesi. Ben kendi yaptığım ölçüyü fikir vermesi adına paylaşıcam:

Malzemeler:
2 su bardağı dolusu siyah zeytin
3 yemek kaşığı zeytinyağı
1 tutam kekik
1 tutam kuru nane

Yapılışı:
Yukarda bahsettiğim şekilde veya çekirdek çıkarma aletiyle yada kendi pratik yönteminiz varsa o şekilde zeytinlerin çekirdeklerini ayıklıyoruz. Benim yöntemimi izlerseniz ilk aşamada rondoyu sadece etler çekirdeklerden ayrılana kadar çalıştırın. Sonrasında ayıklanmış zeytinleri tekrar rondoya koyup zeytinyağı ve baharat ilavesiyle güzel bir kıvam alana kadar rondolayın. İşte bu kadar basit :)

*Zeytin ezmesi dolapta ne kadar dayanır bilemediğim için ben böyle az miktarda yaptım, siz isterseniz daha fazla yapabilirsiniz. Hazır aldıklarımıza göre daha taneli kalıyor ama bence daha lezzetli.
*Eğer zeytinleriniz çok tuzluysa öncesinde suda biraz bekletip güzelce yıkayıp kullanmakta fayda var. 
*Zeytin yedirmekte zorlandığınız kuzulara bir de böylesini yedirmeyi deneyin ... Eminim 
yeşil zeytinden yapılanı da çok güzel olacaktır...
*İsterseniz yerken, sadece tüketeceğiniz miktara limon sıkıp yiyebilirsiniz ve baharat konusunda kendi zevkinizle eklemeler yapabilirsiniz.

*Haydi bakalım yeni sloganımız bu; Evde yapıyorum, içim rahat yiyorum :))

2 yorum:

  1. Merhaba canım,
    Bloğun hayırlı uğurlu olsun. Bloğunu takibe alıdm. Bana da beklerim. Güzel paylaşımlarda buluşmak dileğiyle. Sevgiler,

    YanıtlaSil
  2. Çok teşekkür ederim, hoş geldiniz :) Sizin de çok güzel bir blogunuz var, ben de sizi takipteyim. Sevgiler :)

    YanıtlaSil